środa, 25 lutego 2015

Mleko migdałowe

Mleko migdałowe jako zamiennik mleka krowiego sprawdza mi się we wszystkich przepisach - dodaję do ciast, ciasteczek, naleśników itp. Oczywiście można kupić gotowe mleko i to nie tylko migdałowe czy ryżowe. Jednak należy zwracać uwagę na skład. Dlaczego? Gdyż zdarza się iż ten litrowy karton za ok 16 zł wcale nie jest zrobiony głównie z migdałów( ciężką pracą rąk oskubanych ze skórek)..Tylko głównym jego składnikiem jest cukier ( są również takie, które nie zawierają gł. cukru i są  bardzo smaczne). Dlatego jeśli mam nadmiar migdałów, i chwile na to dłubanie to robię mleko. Przepis jest banalny. Nie może się nie udać i to  w tym przepisie jest piękne :)


Składniki ( na 1L mleka):

- 200g migdałów ( ze skórką )
- 3,5- 4 szklanki wody
- gaza ( do kupienia w np. aptece)

- ew. syrop z agawy


Tok pracy:

Migdały zalewamy gorącą wodą i pozostawiamy w niej na 10-12 godz ( robię to albo na noc albo rano przed wyjściem do pracy i wieczorem są już gotowe do dalszej pracy). Po tych 10 godzinach płuczemy je i obieramy ze skórki. Obrane migdały wrzucamy do blendera dodajemy na początek 1-1,5 szklanki wody i miksujemy aż do uzyskania papki migdałowej ( zajmie to parę minut). Jak już papka jest zrobiona to wlewamy resztę wody i jeszcze chwilę wszystko razem miksujemy.
Na miskę/ garnek nakładamy gazę ( im więcej warstw gazy tym lepiej oddzieli się nam pulpa od mleka, ja mam ze 2-3 warstwy) i przelewamy wszystko z miksera/blendera przez tę gazę do miski. Na gazie pozostanie właśnie ta pulpa migdałowa, a w misce jest już mleko :) Pulpę należy jeszcze łyżką lub ręką wycisnąć  tak by całe mleko było już w misce. I gotowe :) Takie mleko trzymamy w lodówce 2-3 dni. Ponieważ dla mnie smak jest nijaki , osobiście dodaję syrop z agawy by troszkę to mleko dosłodzić.
A co zrobić z tą pulpą? NIE WYRZUCAJCIE :) To migdały- a raczej już mączka migdałowa. Ja dodaję ją np. do ciasta ( podam przepis na równie proste ciasto, do którego wrzuciłam te pulpę:).

P.s. Przed każdym użyciem proponuję wstrząsnąć butelką :)


W miseczce po lewej stronie jest już odciśnięta pulpa migdałowa




2 komentarze:

Dziękuję za komentarze- każdy jest dla mnie bardzo cenny.